Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Fetsje Luimstra

By

15 juni 2018

De zoveelste blog of vlog maken?!

15 juni 2018 | By |

Blog of vlog over wat je werkelijk bijdraagt

Wie zit er nu te wachten op het zoveelste blog of vlog? En wat te doen als schrijven lastig is? Vragen die opkomen aan tafel met Bewust Ondernemende Vrouwen Utrecht (BOV), in het zonnige bovenzaaltje van Bubbles en Blessings in Bilthoven. Ik ben uitgenodigd om te vertellen hoe ík een blogworkshop aanpak. Immers, bloggen moet, vanwege je publiek en vanwege Google. 

Schrijven is lastig, maar er zijn trucs en je kunt leren van anderen. Ik put uit mijn eigen ervaring met het redigeren van teksten, als blogadviseur en uit zelf bloggen. Daarnaast leer ik van anderen. Ik volg bijvoorbeeld de dagelijkse nieuwsbrief van Cor Hospes, over content marketing. En verder lees ik boeken over het onderwerp. Ernst Jan Pfauth’s Gij zult bloggen, is een goeie om te lezen als je start met bloggen.

Ga op zoek naar – of maak zelf – een beeld wat de essentie van je bedrijf laat zien

Erg inspirerend vind ik Het geheim van de schrijver van Renate Dorrestein. Bij Dorrestein dienen de verhalen zich aan, de verhalen die geschreven moeten worden. Zo beschrijft ze in haar autobiografie dat ze ergens op een villa de naam het Noorder Kinderhuis aantrof. Weeskinderen in de kou. Alex Boogers beschrijft in zijn IM hoe ze in tranen was omdat dit verhaal ongeschreven zou blijven.

De meesten van ons moeten zelf naar ons verhaal zoeken

Zo ook de leden van de BOV. Hoe brengen deze ondernemende vrouwen hun bedrijf naar voren? Bloggen moet, uit oogpunt van marketing. Je deelt je kennis en je schrijft vanwege de vindbaarheid door Google. Maar als schrijven niet je eerste ingang is? Zoek dan iets anders wat de essentie van je bedrijf laat zien. Er kwamen mooie voorbeelden op tafel. Zo post de Reisorganisator foto’s van Reviews ontvangen via WhatsApp. De Consultant werkt met een woordveld van een specifiek consult, dat herkenning geeft bij anderen. En de T-shirtontwerper post de video van een vrije muurschildering, zie de still hierboven.

Over dit inspirerende beeld schrijf je alsnog een blog

Wat gebeurt er in het beeld? Wat is het effect, voor jou voor een ander? En wat voor betekenis kun je daaraan ontlenen voor je werk, voor je publiek? Wat vervolgens een dijk van een blog wordt. We zitten inderdaad niet te wachten op het zoveelste blog of vlog. We zitten wel te wachten op een interessant bericht, of video over de werkelijke bijdrage van je bedrijf aan de samenleving. Daar werken we in de blog workshop aan.

Fetsje Luimstra, specialist Crossmediale Communicatie van De Totem, geeft op donderdag 5 juli een Blogworkshop in Bilthoven voor leden van de BOV. Schrijf in 2,5 uur een blog. Kosten €75 ex BTW per persoon bij minimaal 6 deelnemers. Kernwoorden: schrijf voor je lezer en voor Google, Start with Why, structuur helpt, schrijfoefening met Storytelling. Met feedback garantie op je blog!
Inschrijven doe je hier.