Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Fetsje Luimstra

By

14 oktober 2013

One minute voor je boodschap

14 oktober 2013 | By |

YouTube zijbalk

 

 

We maakten recent korte video’s van een psycholoog en een logopedist onder de titel OneMinuteAtWork. Ze zijn bedoeld om het gezicht te laten zien op de website van de praktijk. Ik volg de kijkcijfers in YouTube Analytics en het valt het me op dat de video’s tot het einde bekeken worden. Door het woord OneMinute in de titel te plaatsen wordt de aandacht gevestigd op de tijdsduur. Het effect is dat de hele boodschap over het voetlicht komt. De omgeving waar de video’s vertoond worden versterkt dat effect nog eens door een hoge betrokkenheid.

Als je een video hebt gepubliceerd op YouTube kun je zien hoe vaak het wordt bekeken. Je kunt ook zien welke website het meest doorverwijst. YouTube analyseert tot op het niveau van zoekterm. Je moet daarvoor wel een eigen kanaal aanmaken op YouTube. De gegevens zijn te vinden onder Analytics. Analytics zie je links in het menu wanneer je boven in je scherm Dashboard aanklikt.
Je kunt ook zien of je video helemaal wordt afgekeken, en hoeveel van de kijkers dit deden. YouTube laat dit zien terwijl je film loopt. De absolute kijkdichtheid van OneMinuteAtWork ligt hoog, de relatieve kijkdichtheid boven gemiddeld. Onder absolute kijkdichtheid wordt getoond hoe vaak elk onderdeel wordt bekeken. Lees: je kunt zien waar mensen afhaken. Bij relatieve kijkdichtheid wordt jouw video vergeleken.